سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وَتَزَوَّدُواْ فَإِنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوَى

یکم: وقتی تشنه شدی و آب نوشیدی بگو: « سلام بر حسین »؛ وقتی تشنه شدی و نتوانستی یا نخواستی آب بنوشی بگو: « سلام بر عباس ». شاید این ایام به کارتان آمد.

دوم: این دوبیتی منسوب به مولا امیرالمومنین علی علیه‏السلام را که نقل است بر کفن سلمان محمدی رحمةالله علیه نوشته‏اند داشته باشید، شاید این شب‏ها به کارتان خورد:

وَفَدّتُ عَلی الکَریم بِغَیرِ زادٍ     مِنَ الحَسناتِ و القَلبِ السلیمِ
و حَمل الزاد أقبحُ کُل شَیءٍ      اذا کـانَ الـوُفـود عَـلـَی الـکَـریمِ

سوم: شنیدم که مرحوم سید علی آقای قاضی اعلی الله مقامه الشریف استهلال نمی‏کردند، چرا که بدین مضمون می‏گفتند با ورود ماه مبارک چنان همه چیز تغییر می‏کند که هلول ماه کاملا مشخص و واضح است. لو قُلتم(اگر بگویید): استهلال از مستحبات سفارش شده است و ترک آن از جانب ایشان بعید است، قُلنا(می‏گوییم): شاید ایشان در ملاءعام این کار را نمی‏کردند و در خلوت استهلال می‏فرمودند؛ والله اعلم. علی ای حال اگر دیدید با ورود به این ماه مبارک حالات‏تان دگرگون می‏شود به فال نیک بگیرید چرا که به طور حتم امری است ربانی و از جانب حضرت دوست، البته اگر روزه خواران محترم و محترمه بگذارند حال آدم سر جایش باقی بماند!

چهارم: این‏را هم تازه دیدم و بعید است به کار بندم؛ اما می‏گذارم شاید به کار شما خورد:

باری رویه مرحوم استاد، آقای قاضی نیز طبق رویه استاد بزرگ آخوند ملا حسین‏قلی همان طریق معرفت نفس بوده است و برای نفی خواطر در وهله اول توجه به نفس را دستور می‏داده‏اند؛ بدین طریق که سالک برای نفی خواطر باید مقدار نیم ساعت یا بیشتر را در هر شبانه روز معین نموده و در آن وقت توجه به نفس خود بنماید. در اثر این توجه رفته رفته تقویت پیدا نموده و خواطر از او نفی خواهد شد، و رفته رفته معرفت نفس برای او حاصل شده و به وطن مقصود خواهد رسید، ان‏شاءالله.

اکثر افرادی که موفق به نفی خواطر شده و توانسته‏اند ذهن خود را پاک و صاف نموده و از خواطر مصفا کنند و بالاخره سلطان معرفت برای آنان طلوع نموده است در یکی از این دو حال بوده است: اول در حین تلاوت قرآن مجید و التفات به خواننده آن، که چه کسی در حقیقت قاری قرآن است و در آن وقت بر آنان منکشف می‏شده است که قاری قرآن خداست جلّ جلاله. دوم از راه توسل به حضرت اباعبدالله الحسین علیه‏السلام زیرا آن حضرت را برای رفع حجاب و موانع طریق نسبت به سالکین راه خدا عنایتی عظیم است. ( برگرفته از رساله لب اللُباب اثر علامه حسینی طهرانی )

حاشیةالتحریر:

1. محسن نامجو هم الحمدلله عذرخواهی کرد(+). کاش بیش‏تر دقت کند. هم‏چنان با پخش گسترده آن‏کار در سطح وسیع و در نت مخالفم، با این که خودم هم از همین‏جا دانلودش کردم. در ضمن از دستگاه‏های‏تان پاکش کنید تا یک‏باره شرش نگیرد!

2. با تشکر از گیرنده و فرستنده تصویر؛ خوش به سعادتش هم شهید، هم عشقی:

 



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  جمعه 87/6/15ساعت  4:4 عصر  توسط  
      نظرات دیگران()


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    والسلام!
    [عناوین آرشیوشده]